Feb 4, 2010

The Secret "Mem"

As you hopefully following, this Shabbat we will be reading a special Hafrarah from Isaiah (Isaiah 9:5-6). We have the honor and the privilege at AA Synagogue to receive as a long a very rare Isaiah scroll from Morocco to be used in our synagogue this upcoming Shabbat!

I rolled the scroll to Isaiah 9 last night and my eyes rested on this verse and the beginning of verse 6:

ה כִּי-יֶלֶד יֻלַּד-לָנוּ, בֵּן נִתַּן-לָנוּ, וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה, עַל-שִׁכְמוֹ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ, אֵל גִּבּוֹר, אֲבִי-עַד, שַׂר-שָׁלוֹם. 5 For a child is born unto us, a son is given unto us; and the government is upon his shoulder; and his name is called Pele-joez-el-gibbor-Abi-ad-sar-shalom;
ו לם רבה (לְמַרְבֵּה) הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין-קֵץ, עַל-כִּסֵּא דָוִד וְעַל-מַמְלַכְתּוֹ, לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ, בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה; מֵעַתָּה, וְעַד-עוֹלָם, קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת, תַּעֲשֶׂה-זֹּאת. {פ} 6 That the government may be increased, and of peace there be no end, upon the throne of David, and upon his kingdom, to establish it, and to uphold it through justice and through righteousness from henceforth even for ever. The zeal of the LORD of hosts doth perform this. {P}


The interesting thing is that in verse 6 the words
לם רבה
Are broken into two words, but under the original text and in the scroll the words are
לםרבה

What a odd thing it is to have a “Mem Sofit” in the middle of the word. Some “Christian” scholars claim that the mem-sofit point to the womb of the virgin that will be opened up supernaturally and that there is a “remez” to the virgin birth since the Hebrew word for Womb is the word
רחם
With a Mem Sofit.

What our sages have to say about this beautiful verse? Will I thought that I will pull up the exact quote from the Talmud for my studies:

Talmud B’avli Daf Tzaddik Daled Page Alef reads:

לםרבה המשרה ולשלום אין קץ [על כסא דוד ועל ממלכתו להכין אתה ולסעדה במשפט ובצדקה מעתה ועד עולם, קנאת ה' צבאות תעשה זאת]; אמר רבי תנחום: דרש בר קפרא בציפורי: מפני מה כל מ"ם שבאמצע תיבה פתוח וזה סתום [7]? - ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו – משיח, וסנחריב - גוג ומגוג [8]; אמרה מדת הדין לפני הקב"ה: ריבונו של עולם! ומה דוד מלך ישראל, שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך - לא עשיתו משיח, חזקיה שעשית לו כל הנסים הללו [9] ולא אמר שירה לפניך - תעשהו משיח? לכך נסתתם. מיד פתחה הארץ ואמרה לפניו: ריבונו של עולם! אני אומרת לפניך שירה תחת צדיק זה, ועשהו משיח! פתחה ואמרה שירה לפניו, שנאמר (ישעיהו כד טז) מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק וגו' [ואמר רזי לי רזי לי אוי לי בגדים בגדו ובגד בוגדים בגדו]: [10] אמר שר העולם [11] לפניו: ריבונו של עולם! צביונו עשה לצדיק זה! יצאה בת קול ואמרה: 'רזי לי רזי לי' [12]! אמר נביא 'אוי לי אוי לי עד מתי [13]'? יצאה בת קול ואמרה 'בוגדים בגדו ובגד בוגדים בגדו';
ואמר רבא ואיתימא רבי יצחק: עד דאתו בזוזי ובזוזי דבזוזי [
Notice that they ask the question, why there is a “Mem Stoomah” (closed Mem), Notice the bold, it is clearly stating that the Tzaddik will be the Messiah! Then the verse states, It will become “Mem Stoomah” because it is the Messiah! Wow what an awesome statement!
Notice that later on R”ashi stated in his commentary on the verse that Pele,Yooetz,El Gibor, AviHad will be the names of the “Sar Shalom” as he tried to refute the Christian claims and the claims of the Talmud! However the Talmud Sages in this case have reached the correct conclusion that these are the names of Melech Mashiach and therefore we have the “Mem Stoomah”
רש"י אומר שאין לילד בפרק ט' כל קשר עם האלוקות, וכדי להוכיח את טענתו, מפרש הוא את פסוק ה', כאילו שהקב"ה, המכונה "פֶּלֶא יוֹעֵץ, אֵל גִּבּוֹר, אֲבִי-עַד", הוא שיקרא שמו של הילד "שר שלום". אולם פירוש זה אינו מתקבל על הדעת לפי כללי הדקדוק העברי, והתלמוד במסכת סנהדרין דף צ"ח עמוד א' דוחה את פירושו של רש"י.

Shabbat Shalom,

Rabbi Tzahi Shapira

No comments:

Post a Comment